Schema gezond bewegen voor iedere leeftijdscategorie

Nederlandse Norm Gezond Bewegen

De universiteiten van Amsterdam (VU), Maastricht (UM), Groningen (RUG), Utrecht (UU), het RIVM, TNO en NOC*NSF hebben in 1998 in onderlinge samenwerking onderstaande normen voor gezond bewegen vastgesteld, bekend als de 'Nederlandse Norm Gezond Bewegen'

Leeftijdcategorie Training
Jeugd
tot 18 jaar
Dagelijks een uur matig intensieve lichamelijke activiteit, waarbij de activiteiten minimaal twee maal per week gericht zijn op het verbeteren of handhaven van lichamelijke fitheid (kracht, lenigheid en co�rdinatie)
Volwassenen
(18-55 jaar)
Een half uur matig intensieve lichamelijke activiteit op tenminste vijf, bij voorkeur alle dagen van de week; voorbeelden van matig intensieve lichamelijke activiteit bij volwassenen zijn wandelen met 5-6 km/u (dus flink doorwandelen) en fietsen met 15 km/u. Combineren, zoals 2x per week fietsen, 2x per week wandelen en 2x per week Karate beoefenen, kan natuurlijk ook.
Ouderen
(55-plussers)
Een half uur matig intensieve lichamelijke activiteit op tenminste vijf, bij voorkeur alle dagen van de week; voor niet-actieven, zonder of met beperkingen, is elke extra hoeveelheid lichaamsbeweging meegenomen; voorbeelden van matig intensieve lichamelijke activiteit bij ouderen zijn wandelen met 3-4 km/u en fietsen met 10 km/u

(Jonge) kinderen:

Voor kinderen is het goed om vanaf een jonge leeftijd al in aanraking te komen met sport, omdat ze op deze manier hun spieren en gewrichten kunnen trainen. Een ander voordeel van sporten op jonge leeftijd is, is dat de kinderen op deze manier een weerstand opbouwen waardoor ze minder vatbaar zijn voor bepaalde ziektes. Naarmate een kind ouder wordt is het kind in staat aan intensievere vormen van sport te doen. Een intensievere manier van trainen en het voor het eerst opbouwen van een conditie bevordert de ontwikkeling van een kind. Een sport als Kyokushin Karate helpt kinderen hun sociale vaardigheden te ontwikkelen.

Tieners (10-20 jaar):

Dit is een leeftijd waarbij sport vaak een belangrijke rol in het (sociale) leven speelt. Voor tieners is presteren vaak heel belangrijk; ze zijn vaak bereid om extra hard te trainen / werken om zo het gewenste resultaat te behalen. Een andere belangrijke reden voor tieners om actief te gaan sporten is dat je vanaf de tienerleeftijd vaak kan zien wie er wel sport en wie niet. Rond deze leeftijd gaan de spieren zich ontwikkelen (bij tieners die niet sporten blijft deze ontwikkeling uit). Maar ook het vetweefsel gaat zich nu sterk ontwikkelen bij kinderen die niet sporten: immers, ze passen hun eetpatroon niet aan, aan hun lichamelijke activiteit. Voor tieners is het dus extra belangrijk om te sporten, hun lichaam niet te belasten met overgewicht, maar hun lichaam juist gezond en verantwoord te laten ontwikkelen.

Jonge volwassenen (20-35 jaar):

Deze groep omvat een leeftijdscategorie waarbij deze mensen het sporten massaal laten afweten. Reden, omdat de mensen het nu plotseling erg druk krijgen met hun werk, relatie, priv�leven enzovoort� Maar net als bij iedere andere leeftijdscategorie heeft ook deze behoefte aan- en belang bij sporten. Als je onregelmatig kunt trainen is teamsport vaak geen optie. Kyokushin Karate is daarentegen een sport die je individueel en op ieder tijdstip kan beoefenen; zelfs thuis of in het bos kunt trainen. Ondanks dat Kyokushin Karate een sport is die je individueel beoefent is het toch een sociale sport en heeft men binding met mensen waarmee men traint. Tevens kun je Kyokushin Karate ieder gewenst niveau beoefenen. Jong volwassen gebruiken sport vaak als uitlaatpijp om bepaalde spanningen van zich af te werken of gewoon om hun lichaam te trainen. Zo blijven ze fit en lichamelijk en geestelijk beter in balans.

Middelbare leeftijd (35-55 jaar):

Rond deze leeftijdscategorie besluiten mensen vaak ineens weer massaal te gaan sporten. Vaak na jaren niets meer te hebben gedaan en is toenemend lichaamsgewicht, de uitslag van een medisch onderzoek / doktersadvies de aanleiding. Veel mensen krijgen rond deze leeftijd last van gewichtstoename en gezondheidsklachten. Het is belangrijk te (blijven) sporten om zo de gewrichten soepel en lenig te houden en de spieren niet te laten afzwakken. Zodra men al vermoeid raakt van bepaalde dagelijkse handelingen zoals traplopen of een boodschappentas tillen is het raadzaam wat aan de conditie te gaan doen. Vaak volstaat het door regelmatig lange wandelingen te maken.

De oude dag ( 55+ ):

Mensen in deze leeftijdsgroep krijgen vaak last van ouderdomskwaaltjes zoals jicht en reuma maar ook van invaliditeit. Veel ouderen denken daardoor onterecht dat ze niet meer in staat zijn om te sporten. Maar voor hen is het raadzaam om juist wel te gaan sporten. Mensen die hun hele leven hebben gesport, kunnen hiermee zonder problemen doorgaan tenzij het lichamelijk niet mogelijk is. Ouderen met gezondheidsproblemen zullen zien dat ze baat hebben bij een verbetering van hun spierkracht, uithoudingsvermogen en lenigheid. Om ook op hogere leeftijd actief en onafhankelijk te blijven, is het dus essentieel dat de spieren in een goede conditie blijven. Heeft men in het verleden al Karate beoefenend, dan kan men dat gerust tot een leeftijd van 80 jaar nog blijven doen; uiteraard wat rustiger aan dan de hierboven vermelde leeftijdsgroepen. Heeft men nog nooit Karate beoefend dan is het niet te adviseren dit nog op hoge leeftijd te gaan leren. Deelnemen aan een (leeftijdsgerichte) cursus zelfverdediging behoort natuurlijk wel tot de mogelijkheden. De ene oudere is de andere niet. De een voelt zich al oud op z�n 55e, de ander loopt nog een marathon op z�n 70e. Let wel: Je bent wat je eet en je bent zo oud zoals je leeft...

Translate the website

Karate Kids Corner
Schoolkarate

Wij werken mee aan het project
Schoolkarate
op basis- en middelbare scholen
Foto album

Wedstrijdtraining Ruud Muller Shihan
Wedstrijdtraining Ruud Muller Shihan