Stretchen

Verkorte spieren

De risico's van verkorte spieren, afgezien van een verstoord houdings- en bewegingspatroon, zijn:
  • Korte dikke spieren drukken op de bloedvaten met als gevolg bloedcirculatiestoornissen
  • De bewegingsomvang van het gewricht wordt beperkt, waardoor de belastbaarheid afneemt.
  • De spiervezels trekken aan de aanhechtingspunten wat zowel op de spierbuik-pees overgang als op de pees-bot overgang irritatie kan veroorzaken. Dit kan ontstekingsreacties en kalkafzetting veroorzaken.
  • Er treedt drukverhoging op binnen de spieren, de doorbloeding neemt af, afvalstoffen hopen zich op en prikkelen vrije zenuwuiteinden. Dit resulteert in krachts-verlies en pijn en beschadigingen.
Al deze gevolgen overlappen en versterken elkaar. De spier komt in een vicieuze cirkel van verkorting, bewegingsbeperking, krachtsverlies, pijn en verminderde belastbaarheid. Deze klachten kunnen voorkomen bij zwaar trainende Bodybuilders.

Rekken / stretching

Stretching gebeurt na een activiteit waarbij de spieren zijn opgewarmd; zoals hardlopen of warming-up. Spieren mogen nooit koud gerekt worden! Stretchen gebeurt door middel van het aannemen van houdingen, waarbij de te rekken spier(groep) in zijn functionele eindstand gebracht wordt. De houding wordt zodanig gekozen dat het rekken van de spier onbelast of licht belast gebeurt, met behulp van de zwaartekracht, waarbij de uitgeoefende kracht goed gedoseerd moet kunnen worden. Dit kan het beste in een relatief stabiele houding, waarbij ook extra steunpunten (of een trainingspartner) gebruikt kunnen worden. De rek gaat zover dat er een licht rekgevoel ontstaat Deze stand wordt 15-20 seconden vastgehouden, waarbij het rekgevoel moet verminderen of verdwijnen, vervolgens wordt iets verder gerekt, tot er weer een licht rekgevoel is, dit wordt weer vastgehouden, eventueel kan er nog een derde rekking volgen. Tussen de rekkingen door wordt bewust ontspannen. Dit kan ook middels een andere spiergroep aan te pakken zijn om tijdsverlies en afkoelen te beperken. De aandacht wordt gericht op de te rekken spier en/of spiergroepen. Dit levert een vergroot spierbewustzijn op. Er mag niet geveerd worden. Er mag geen pijngevoel optreden. Tijdens het rekken wordt de ademhaling gereguleerd, met het accent op een langzame uitademing. Het liefst inademen door de neus en uitademen door de mond. Wanneer de spiervezel te ver wordt gerekt - door veren of voorbij de pijngrens gaan - ontstaat er een rekreflex, d.w.z. de spier spant aan om blessures te voorkomen. Als deze neiging tot aanspannen wordt tegengegaan door te blijven rekken, kunnen scheurtjes ontstaan binnen de spier met als gevolg littekenweefsel. De spier wordt dan nog pijnlijker en stijver.

Ook al mag je nooit stretchen zonder opgewarmd te zijn (middels warming-up, jogging, fietsen en dergelijke); je 's morgens zodra je opstaat wat uitrekken is echter wel goed. Als we kijken naar het dierenrijk (zoals de kat / hond thuis) zien we dat zodra zij wakker worden ze zich eerst uitrekken. Dit is een natuurlijke ingeving; het is hun niet (zoals bij ons tijdens een gymles of op een sportschool) geleerd; het is hun instinct dat hun ingeeft wat te doen.

Translate the website

Karate Kids Corner
Schoolkarate

Wij werken mee aan het project
Schoolkarate
op basis- en middelbare scholen
Foto album

Wedstrijdtraining Ruud Muller Shihan
Wedstrijdtraining Ruud Muller Shihan