Blessures en ander leed

Wie tijdens training of wedstrijden een blessure oploopt is wil daar natuurlijk zo snel mogelijk vanaf. Afhankelijk van de aard of ernst van de blessure zal bepaald moeten worden of er op de locatie wat er aan gedaan moet worden of er een specialist naar moet kijken. Blessures die we tijdens sparring of wedstrijden oplopen zijn vaak klein en kunnen meestal worden bestreden met koelen en/of smeren van een gelei, zoals SRL-gelei of Arnica-gelei. Het genezingsproces kan tevens vaak worden versneld door gebruik van homeopathische middelen.

hygiene

Hygiene

Hygiëne is een verzamelnaam voor alle handelingen en handelingswijzen die ervoor zorgen dat mensen (en dieren) gezond blijven door ziekteverwekkers uit de buurt te houden. 
Zorg dus altijd voor voldoende hygiëne; je lichaam, kleding en sportkleding dienen altijd schoon en fris te zijn. Temeer omdat Karate een contact sport is waar je door gemeenschappelijke training met anderen in contact komt. 
Met name schone handen en voeten en kortgeknipte nagels zijn belangrijk.

verkoudheid en griep

Verkoudheid of griep?

Verkoudheid is een virale infectie van de neus en keel, die bij toeval wordt opgelopen. Je wordt dus niet verkouden van te dunne kleding of tocht. Het is zelfverdediging door het menselijk lichaam. Belangrijkste probleemgebieden bij verkoudheid zijn keel, neus en luchtwegen.
Met welke symptomen je ook te maken hebt, je moet er in ieder geval voor zorgen dat je voldoende rust krijgt en veel drinkt, water, vruchtensappen en/of kruidenthee. Koffie is minder aan te raden. Door drinken verlaten afvalstoffen het lichaam sneller en wordt weerstand opgebouwd.
Veel van de bijkomende ongemakken zijn bij griep en verkoudheid hetzelfde: keelpijn, verstopte neus, hoesten, loopneus. Bij griep zijn deze klachten vaak heviger en komen ze plotseling opzetten. Influenza, zoals griep officieel heet, gaat ook vaak gepaard met spierpijn. Bovendien knap je na een flinke griep minder snel op dan na een flinke verkoudheid.
Ga na een verkoudheid of griep niet direct voluit aan het sporten maar bouw het weer langzaam op; je lichaam is immers nog herstellende!!!

bloedneus stoppen

Bloedneus en/of neusfractuur

De neus is een der meest kwetsbaarste lichaamsdelen. Bijna iedereen heeft wel eens een bloedneus gehad. In geval van een bloedneus dien je dit te doen: 

  • Het slachtoffer dient te gaan zitten met het hoofd licht voorover
  • De neus dient 1x goed (schoon) te worden gesnoten

Daarna dienen de neusvleugels op het neustussenschot dichtgeknepen te worden voor de tijdsduur van 10 minuten

sport en drinken

Zorg voor voldoende vocht

Het lichaam krijgt dagelijks vocht binnen via eten en drinken. Daarnaast wordt bij het vrijmaken van energie uit voedingsstoffen in voedsel ook nog water gevormd: zogenaamd oxidatiewater.
Het lichaam scheidt ook water uit: via urine en ontlasting, via de huid (zweet), via de longen in de vorm van uitgeademde lucht en oogvocht zoals tranen. Onder normale omstandigheden is de hoeveelheid water die het lichaam uitscheidt in evenwicht met de hoeveelheid water die het binnenkrijgt. Door te gaan sporten verliest men meer vocht (zoals zweet) en dit extra verloren vocht dient weer te worden aangevuld. Men kan uiteraard vooraf wat drinken, eventueel tijdens de training / wedstrijd en daarna.
Een goede vochthuishouding is erg belangrijk; met name voor sporters. Voldoende drinken is de eerste voorwaarde voor goede prestaties en kan bij wedstrijden zelfs het verschil tussen winnen en verliezen betekenen. Het gebruik van speciale sportdrankjes is niet altijd nodig; water is ook een prima dorstlesser.

blaren

Blaren

Een blaar kan ontstaan door:

  • Extreme hitte; verbranding
  • Extreme koude; bevriezing
  • Voortdurende druk of wrijving

De laatstgenoemde soort blaar komt bij Karatebeoefenaars weleens voor. Vooral beginners zijn niet gewend aan het sporten op blote voeten. Ook te strakke of nieuwe (sport)schoenen kunnen leiden tot blaarvorming. Dit komt vaak voor bij deelnemers aan de 'vierdaagse' of 'avondvierdaagse' waar voeten langdurig worden blootgesteld aan schurende bewegingen in de schoen waar men niet aan gewend is.

Alleen blaren die zijn ontstaan door druk of wrijving mogen, wanneer de drukpijn te erg wordt, worden doorgeprikt. Soms moet een bloedblaar door een te grote onderhuidse druk en ondraaglijke pijn doorgeprikt worden. Dit moet zo mogelijk altijd door een arts gebeuren. Een onhygiënische naald kan tot infectie leiden. 

steken in de zij

Steken in de zij

Een klacht die vaak bij jeugdigen voorkomt. Bij forse en langdurende inspanningen kan een sporter steken in de zij voelen. Meestal zit deze pijn links onder de ribbenboog (in maag/milt streek) of rechts (in de leverstreek). Het vermoeden bestaat dat de steken worden veroorzaakt door een prikkeling van het middenrif of door kramp in het deel van de dikke darm dat zich in de bovenbuik bevindt. Steken in de zij zijn niet gevaarlijk alleen onplezierig. 

Wat te doen bij steken in de zij: 

  • Zodra je last krijgt ga dan wat rustiger sporten; adem vooral goed door
  • Helpt dit niet, stop dan even met sportbeoefening en maak je heel lang door jezelf uit te strekken.
  • Is het nog niet weg ontspan dan even door op je rug te gaan liggen.

Preventief; doe dit voor het sporten:

  • Eet geen zware maaltijden voor je gaat sporten.
  • Doe een goede warming-up.  
kneuzing, verstuiking

Kneuzing en verstuiking

Een kneuzing kan ontstaan door een harde aanraking met iets of iemand (je tegenstander). Een verstuiking is het omzwikken van een gewricht waardoor het kapsel en de banden rondom het gewricht uitrekken of zelfs scheuren. Een bekend voorbeeld is 'door je enkel gaan'.

Kneuzingen of verstuikingen gaan vaak gepaard met:

  • zwelling
  • (blauwe) verkleuring
  • pijn
  • onvermogen het getroffen lichaamsdeel te gebruiken

Wat te doen:

  • Immobiliseren. Zorg dat het lichaamsdeel niet beweegt of gebruikt wordt om op te steunen.
  • Compressie. Laat een drukverband aanleggen.
  • Elevatie. Leg het lichaamsdeel, indien mogelijk, omhoog.
     
sporttape

Chronische blessure

Een acute blessure kan chronisch worden wanneer je te lang met het letsel blijft doorlopen. Als gevolg van een chronische blessure is de kans op herhaling van de acute blessure door spierzwakte of bewegingsbeperking weer groter. Chronische blessures ontstaan in de regel door overbelasting en komen vooral voor bij pezen en gewrichten. Oorzaken van overbelasting zijn:

  • Het te snel opvoeren van de sportbelasting.
  • Voortdurend eenzijdige bewegingen.
  • Grote en langdurige belastingen.
  • Combinatie van sport en (zwaar) werk.
  • Het dragen van verkeerd of versleten schoeisel.
  • Op blote voeten trainen terwijl men schoencorrectie nodig heeft.

Verschijnselen van een chronische blessure zijn onder te verdelen in 4 fasen van ernst.

  • Alleen pijn na sportbeoefening.
  • Ook pijn bij aanvang van sportbeoefening.
  • Ook pijn gedurende sportbeoefening.
  • Zelfs pijn op momenten dat men niet sport

Wat te doen:

  • Bij pijn de dag na sportbeoefening en/of aan het begin van de warming-up: een tot twee weken rust houden. Regelmatig met een (ingepakt !!!) ijsklontje of koud kompres de pijnlijke plek masseren.
  • Met klachten in fase 3 en 4 ga je naar een (sport)arts.
  • Besteed extra aandacht aan een goede warming-up en rekoefeningen.
  • Besteed altijd aandacht aan een goede warming-up en rekoefeningen. 
spierkramp

Kramp

Kramp is een veelvoorkomend verschijnsel. Het duidt op oververmoeidheid of ongeoefendheid van de spier, die het teveel aan afvalstoffen niet voldoende kan afvoeren. Ook bij spierletsel kan kramp optreden. Kramp komt vaak voor in de kuitspier. Ook zwemmers kunnen hier last van krijgen, vaak in het dijbeen; het is dan zaak niet in paniek te raken, trachten met armkracht zwemmend de kant te halen, het pijnlijke been strekken / bovenlichaam richting been of de aandacht te trekken van iemand die je kan helpen. 

Wat te doen: 

  • Ga zo mogelijk ontspannen zitten of liggen
  • Probeer de verkramping eruit te krijgen door het losjes schudden van de getroffen spier
  • Als schudden niet helpt (bij kramp in de kuitspier):
  • Het been strekken en de tenen optrekken.
  • Even loslaten.
  • Herhalen.

Als de kramp niet verdwijnt kan je vragen of iemand helpt je kuitspier te rekken door je tenen richting je gezicht te drukken.
Bij kramp trekken bepaalde spieren zich voortdurend samen. Verhelpen kan door de spier die tegengesteld werkt aan de verkrampte spier te activeren. 

Bij kramp onder de voet betekent dit dat de tenen zoveel mogelijk richting je scheenbeen gebracht moet worden.
Bij kramp aan de achterkant van je bovenbeen, betekent dit dat je been gestrekt moet worden en je bovenlichaam naar dit gestrekte been toe moet.

Wat te doen om kramp (herhaling) voorkomen:

  • Zoals ter voorkoming van meeste kwetsuren; een goede warming-up
  • Drink voldoende bij hoge temperaturen

Heb je echter toch regelmatig last van kramp ga dan naar je huisarts.

rugpijn

Rugpijn

De rug vormt, samen met de buik / maagstreek, het centrum van ons lichaam.

Mensen die overgewicht krijgen, krijgen vaak ook rugklachten. De buik / maag wordt immers groter en zwaarder en de rug moet deze (voorwaarts gerichte) gewichtsverplaatsing op zien te vangen. De ruggengraat gaat hierdoor enigszins in een andere stand staan.

Sporters besteden vaak veel aandacht aan de buikspieren; dit gaat dan echter ten koste van de rugspieren (als men deze niet traint). Een gouden regel: train altijd de tegenpool. De tegenpool van de biceps zijn de triceps, de tegenpool van de dijbeenspieren is de hamstring, de tegenpool van de buikspieren zijn de rugspieren. Door de beide tegenpolen te trainen hou je je lichaam / lichaamsdelen in balans.

Voorbeeld: als je bij je auto grotere banden op de voorwielen zet staat de auto scheef; door ook grotere banden op de achterwielen te zetten wordt het probleem opgelost.