6 Manieren om overtollig vet kwijt te raken

Slank zijn en/of een mooi / gespierd lichaam hebben zijn ideaalbeelden binnen onze maatschappij.
Te dik zijn, het hebben van overgewicht, kan leiden tot ernstige problemen; gezondheidsproblemen, een verkorte levensduur, maar ook psychisch, namelijk niemand wil 'het dikkertje' zijn in zijn / haar omgeving.Overtollig gewicht meedragen is dus zowel lichamelijk als geestelijk een last.
Trainen, afvallen en fitter worden is een lust!

vet of fit worden

1. Fit worden 

Volgens gezondheidsspecialisten is de beste manier om fit en slank te worden een combinatie van trainingen; aërobe training (lopen, zwemmen, fietsen, steppen, stevig wandelen), interval training (bijvoorbeeld Aerobics, Judo, Karate, Kickboxing), duurtraining (bijvoorbeeld hardlopen, wielrennen, skating; dit alles in 1 tempo, zonder tempowisselingen of sprints) en anaërobe training (fitnesstraining met gewichten). Door sporten als Judo, Karate en Kickboxing te beoefenen bouw je spieren op. Tevens verbrand je vet, met name rond de buikstreek; ook wel bekend als 'het zwembandje'. Het zou goed zijn om 2x per week een aërobe training te volbrengen en er eventueel 2x per week een anaërobe training (zoals intensieve gewichtstraining) naast kunnen doen. Om maximaal voordeel te halen uit aërobe training, moet deze minstens 3 maal per week uitgevoerd worden.

afvallen, dieet

2. Dieet/Voedingssupplementen

Iedereen die wil afslanken heeft zich weleens verdiept in een van de vele dieetmogelijkheden en / of het gebruik van voedingssupplementen.
Voedingssupplementen kunnen een dieet ondersteunen. Volg een dieet dat gezond en natuurlijk is en vermijd bewerkte producten die rijk zijn aan cholesterol en suikers. Cholesterol en suikers zijn de oorzaak van ongewenst vet en dient men gematigd tot zich te nemen. Eet dus vooral gezond en natuurlijk.
Vul dit eventueel aan met voedingssupplementen en gericht trainen en je zult het vet rond de buikstreek al snel zien verdwijnen. Koolhydraten, zoals pasta, kan men het beste tijdens de lunch eten en / of op een dag dat men 's avonds traint. Je kunt natuurlijk ook een diëtist raadplegen; deze kunnen je persoonsgericht begeleiden. 

3. Realistische doelstellingen

Onderzoek heeft aangetoond dat je vrij veel kan afvallen als je effectief/intensief/doelgericht aan lichaamsbeweging doet. Vaak heb je dan geen dieet nodig.
Als je wilt afvallen wees dan wel realistisch qua verwachtingen en doelstellingen. Als men dat niet doet en minder afvalt dan gewenst, dan demotiveert men zichzelf alleen maar. Vaak geeft men de moed op, stopt men met trainen, geeft zich weer over aan ongezond leven/eten en dan is men nog verder van huis. Schrijf daarom je doelstelling op.
Maak naast de hoofddoelen een onderverdeling in subdoelen. Heb in het begin geduld met je lichaam omdat het even duurt voordat een oefening z'n vruchten begint af te werpen. Vaak kan je in het begin zelfs iets zwaarder worden omdat de spieren sterker worden en groeien. Sterkere spieren zorgen er voor dat je jezelf meer kunt belasten, harder kunt trainen, hierdoor dus vet verbrandt en kunt afvallen.

victor-freitas-570027-unsplash

4. Trainer, groepstraining en zelfstudie

Trainers of in groepsverband trainen (lid worden van een vereniging) kunnen een effectieve hulp zijn als je af wilt vallen. Ze zijn vaak een stok achter de deur; je traint regelmatig / op vaste tijden en je doet de juiste oefeningen waardoor je ook resultaat zult behalen.
Een goede trainer kan je veel bieden op het gebied van conditieverbetering, fit worden, afvallen, trainingsschema's en kan je adviseren betreffende oefeningen thuis. Als je vlot resultaat wilt behalen en je weet zelf niet zo goed waar of hoe te beginnen, raadpleeg dan een erkende trainer, huisarts of fysiotherapeut.
Investeer in je persoonlijke ontwikkeling door naast de trainingen gerelateerde boeken en / of magazines te lezen of websites te bezoeken. Een lidmaatschap van een bibliotheek kan een goede investering zijn; vaak goedkoper dan de aanschaf van boeken.

Photo by Jakob Owens on Unsplash

5. Je bent wat je eet

Als je gezond eet zul je er gezond(er) uitzien. Als je er echter slechte leefgewoontes op na houdt; veel alcohol nuttigt, veel slechte producten eet of rookt zal dit ook aan je te zien zijn.
Overgewicht wordt voor een groot deel veroorzaakt door hetgeen we eten, zoals koolhydraatrijke producten, of voedingsmiddelen die erg veel suikers en vetten bevatten. Als je dus wilt afvallen zul je je eetgewoonten vaak dienen te veranderen.
Als je 's avonds vaak pasta eet en daarna niet meer sport zullen deze koolhydraten zich in het lichaam opslaan als (dikmakende) suikers. Ook alcohol bevat veel suiker en is een veroorzaker van overgewicht. Probeer dus alcoholgebruik te minderen. Eet en drink zo min mogelijk producten die kunstmatige suikers bevatten.
Probeer voor iedere maaltijd 1 of 2 glazen water te drinken; het water vult namelijk de maag en het hongergevoel / lust tot veel eten verdwijnt; je zult door minder te eten ook minder aankomen. Drink 1,5 liter per dag.

Photo by Christopher Flowers on Unsplash

6. Het overwegen van liposuctie en cosmetische chirurgie

Mensen met Obesitas lijden aan extreem overgewicht Zij hebben een dusdanig overgewicht dat ze vaak niet intensief kunnen sporten of hardlopen. Diverse mensen met hinderlijk overgewicht gaan tegenwoordig over tot liposuctie en cosmetische chirurgie. Liposuctie is het wegzuigen van vet. Het is zeker aan te raden je goed te laten informeren alvorens zulke stappen te ondernemen. 

Mensen met Obesitas lijden aan extreem overgewicht. Er is bij Obesitas sprake van een te grote hoeveelheid vet in het lichaam. Obesitas heeft vele sociale en economische gevolgen. Maar het zijn vooral de gezondheidsproblemen die ontstaan door overgewicht die de hoofdrol spelen. Daarnaast speelt de plaats van vetstapeling in het lichaam een belangrijke rol. Met name de vetstapeling in en rondom de buik leidt tot een verhoogd risico op het krijgen van ziekten. Er bestaat een sterke relatie tussen Obesitas en hart- en vaatziekten, verschillende kankersoorten, suikerziekte en het krijgen van galstenen. Er bestaat een duidelijke relatie tussen Obesitas en ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid.

Nieuwsoverzicht